قطب علمی ترافیک انسان محور در دانشگاه یزد میزبان انجمن خیریه یاوران سلامت بود در این نشست که با حضور مسوولان دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی استان همچنین دکتر سید محمود صدر، مهندس خجسته و مهندس جاودانی از اعضای این انجمن خیریه برگزار شد.

دکتر سیدمحمدتقی المدرسی معاون پژوهش  و فنآوری دانشگاه یزد در این نشست، اظهار داشت: موضوع فرهنگ رانندگی بر اساس استناد به آمارها معضل بزرگی است لذا دانشگاه یزد با کمک استادان در رشته‌های مختلف اعم از علوم‌تربیتی و روانشناسی، عمران و شهرسازی و... به تشکیل قطب ترافیک اقدام کرد و این مجموعه به جمع‌آوری پژوهش‌های مرتبط با حوزه ترافیک و فرهنگ رانندگی خواهد پرداخت و یکی از مهمترین کارهای آن برگزاری همایش ملی "فرهنگ رانندگی، قانون‌گریزی و رفتار تهاجمی" در اسفند ماه 1394 است و در حوزه پژوهشی هم به هدایت پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به این سمت خواهد پرداخت و هم‌اکنون نیز میزبان انجمن خیریه ارتقای سلامت است تا با یک کار مشترک با این انجمن مردم نهاد بتوانیم گامی در جهت نجات جان یک انسان که به مثابه نجات جامعه است برداریم.

دکتر صدر عضو هیات‌ مدیره انجمن خیریه یاوران سلامت به عنوان مهمان ویژه این مراسم گفت: انجمن یاوران سلامت متشکل از پزشکان متخصص و سایر افرادی است که برای سلامت مردم جامعه اندیشه و احساس را به هم آمیخته‌اند.

وی افزود: دغدغه این انجمن باعث شد تا به بحث ترافیک و تصادفات بپردازد و قطب ترافیک را بهترین مکان برای پرداختن به این موضوع دید و برای همکاری با قطب علمی ترافیک انسان‌محور آمادگی خود را اعلام می‌کند.

صدر گفت: باتوجه به اینکه تصادفات در کشور ما به گونه‌ای افزایش داشته است که به همان اندازه که احتمال بروز بیماری در فرد وجود دارد احتمال بروز تصادف هم وجود دارد هر چند این اتفاق ریشه مبهمی دارد ولی نباید از کنار آن به سادگی رد شد و یکی از دلایل ورود ما به این موضوع  نیز همین  بود.

وی با بیان اینکه می‌توان به نتیجه امیدوار بود، گفت: انجمن متعلق به همه مردم است و این حرکتی که در قالب همایش ملی در حال انجام است در صورت کاربردی بودن می‌تواند موثر واقع شود هر چند کار در محورهای مختلف باید انجام شود تا فرهنگ تهاجمی در رانندگی هم مانند سیگار کشیدن روزی با آموزش و تبلیغ به ضد ارزش تبدیل شود.

صدر افزود: انجمن قصد دارد در همکاری با قطب ترافیک بحث آموزش کارگاهی به مردم را دنبال کند و در این خصوص در حال جمع‌آوری اطلاعات از کارشناسان حوزه ترافیک و راهنمایی و رانندگی هستیم.

دکتر جلیل شاهی، رییس افتخاری همایش ملی "فرهنگ رانندگی، قانون‌گریزی و رفتار تهاجمی" نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: سال‌هاست کشور گرفتار معضل ترافیک و حمل و نقل است در حالی که  حمل و نقل یک خدمت است  و وجود آن برای جامعه ضروری است ولی تبدیل به معضل شده است به طوری که هر سال 30 هزار کشته در اثر تصادفات داریم و موضوعی که حایز اهمیت است اینکه تعداد معلولان در اثر تصادفات کم نیستند و این خود تبعات اجتماعی فرهنگی و اقتصادی زیادی را برای جامعه به همراه دارد که به خاطر پراکندگی حوادث شدت فاجعه و آسیب‌هایی که از این طریق به جامعه وارد می‌شود فراموش می‌شوند.

وی افزود: به نظر می‌رسد این موضوع برای مسوولان کشور هنوز به مسأله تبدیل نشده است. ریشه این رفتار تهاجمی و قانون‌گریزی در فرهنگ عمومی مردم ایران است که در فرهنگ رانندگی نمود یافته است.

وی با تاکید بر نقش پلیس در پیشگیری از حوادث رانندگی گفت: اگر دستگاه انتظامی و قضایی در این خصوص حقیقتا جدی عمل کند و مسؤولان سایر دستگاه‌ها نیز همسو باشند اثربخشی بیشتری حاصل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اعتقاد من بر این است که می‌توان با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در یزد، الگویی برای ترافیک در کشور معرفی کرد.

وی نسبت به تشدید مجازات‌های سخت علیه مجرمان و قانون‌شکنان تصریح کرد: شدت دادن به مجازات‌ها راه به جایی نمی‌برد همان‌طور که در بحث موتورسواران مشکلی را حل نکرد و به جرأت می‌توان گفت مشکل رانندگی در خیابان‌های ایران فقط 20 درصد مربوط به مهندسی ترافیک است و مابقی ارتباط مستقیم با رفتار انسان دارد.

دکتر جباری‌فر، دبیر همایش ملی "فرهنگ رانندگی، قانون‌گریزی و رفتار تهاجمی" نیز در این نشست با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی باید برای اصلاح فرهنگ رانندگی در ایران کار کنند، گفت: قطب علمی ترافیک انسان‌محور در دانشگاه یزد راه‌اندازی شد و مصمم هستیم که این اقدامی پایدار باشد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا